6 Langkah Yang Perlu Dibuat Sebelum Membuang Komputer Lama

1 57

Sebelum anda membuang komputer lama anda, terdapat beberapa langkah penting yang anda perlu lakukan untuk menjaga keselamatan serta privasi anda.

1. Backup Data Penting

BackupData 640w

Pastikan data-data penting seperti video, gambar, fail serta dokumen telah dibackup dan dihapuskan dari komputer lama.

Anda boleh menggunakan flash drive atau external hard drive untuk menyimpan data-data tersebut, ataupun anda juga boleh menyimpannya di cloud seperti Google Drive atau Dropbox.

2. Format Hard Drive

Selepas membuat backup dan delete data peribadi, lakukan re-format pada hard drive device.

Dengan langkah ini, device anda akan di reset kan dan kembali ke pengaturan awal.

0 2LSmWwEO4cugliRd
Format ( Windows Installation)

Sentiasa memastikan bahawa anda memilih option atau pilihan format yang betul agar data-data yang telah di delete tidak dapat dipulihkan dengan mudah.

3. Hapus Akaun dan Reset Pengaturan :

Pastikan bahawa account-account yang telah connect dengan device, seperti Microsoft, Google Account, aplikasi untuk download game (STEAM, Epik Game Launcher, dan lain-lain) serta mana-mana software yang memerlukan account untuk acces telah dipadam dan log off.

Lalu, reset kan sistem untuk menghapuskan semua pengaturan peribadi atau personal preferences dan kembalikan konfigurasi tersebut ke ‘default’.

4. Membuat Pemeriksaan dan Pembersihan Fizikal

Cleaning Your Pc
Cleaning Your Pc

Sebelum membuang device anda, pastikan anda membuat pembersihan fizikal dengan membersihkan screen, keyboard, bahagian motherboard serta bahagian badannya.

5. Kitar Semula

Pertimbangkan untuk mengitar semula device lama anda.

E Waste Recycling
E Waste Recycling

Terdapat banyak kedai elektronik atau pusat kitar semula yang akan menerima device anda untuk dibuang dengan lebih selamat tanpa mencemarkan alam sekitar.

6. Derma atau Jual

Jika device anda masih lagi dapat berfungsi dengan baik, anda boleh memilih untuk mendermakannya atau menjualnya di mana-mana platform media sosial selain daripada mengitar semula.

Kami menyediakan servis membaiki komputer dan laptop. Yang jauh kami boleh datang. FREE INSPECTION. Tiada repair tiada bayar. Kami covered area Kota Kinabalu – Papar.
Contact us : https://linktr.ee/TeraTech

Scroll to Top